YAZAR KÖŞESİ

19 Ocak 2010
Haldun VAHABOĞLU

APEL KONTRU
(TAKEOUT DOUBLE)

Apel kontru düşük seviyede atılan bir kontr olup ortaktan okunmamış bir renk ister. Bir seviyesinde rakibi ceza amaçlı kontrlamak mantıklı ve makul bir seçenek değildir. Bu nedenle apel kontru doğal bir konvansiyonel kontrdur. Açar değerinde el ve okunmamış renklere en az 3 kart destek gösterir. Sağ taraftaki rakip oyun açtığında apel kontru atmak için düşünülmesi gereken faktörler şunlardır:
  • Okunabilir özellikte 5+ kart bir renk olmaması.
  • Açar değerde bir el olması. Zon durumu ve rakip renkteki kısalık sayısına bağlı olarak puan durumu değişebilir. 1 seviyesinde ve uygun zon durumunda kontr atabilmek için rakip renk ikili ise 12+ puan, tek ise 11+ puan ve şigan ise 10+ puan gerekir. Her seviye için minimum kontr atma puanına 1 puan eklenir.
  • Dağılım olarak okunmamış renklerde 3+ kart olmalıdır. Minöre kontr için majör renklerin ikisinde de 4 kart olma şartı yoktur, ancak majöre kontr için tercihen diğer majörde 4 kart, an azından 2 onör 3 kart olmalıdır. 4-3-3-3 dağılım, minimum puan ve rakibin renginde onörler olan ellerle apel kontru atarken daha tutucu olmak gerekir. 17+ puan olan ellerde bu dağılıma uygunluk aranmaz. Bunların dışında "Minimum Off Shape Takeout Double" kullanılıyorsa minimum puan olan ellerde diğer renklerde 3+ kart şartı yoktur. "Equal Level Conversion Double" kullanılıyorsa kısa ise 5'li vardır.
  • Sanzatu ile araya girmeye yetecek puan ve/veya dağılım olarak uygun olmaması.

    CEVAPLAR

    Apel kontru atanda fit olduğu kabul edildiği için renk cevaplarında onör puanlara ilave kısalıkları da hesaba katarak cevap vermek gerekir. Dağılım puanları bildiğiniz gibi 2 li renklere 1 puan, tek renklere 3 puan ve şiganlara 5 puan ilave etmek şeklinde hesaplanır. Sanzatu cevaplarında dağılım puanları hesaplanmaz. Puan hesabı yaparken rakip renkteki onör puanların değerini düşürmenin genelde iyi olmadığı, ufak düzeltmeler yapılması gerektiği, renk cevaplarında belki 1 puan düşürmenin doğru olacağı kanaatindeyim. Ancak sanzatu cevaplarında onör puanları olduğu gibi kabul edilmelidir.

    I-RAKİP PAS GEÇERSE

  • PAS: Cezaya çevirme. Rakip renkte ortağın koz atağını karşılayacak kalitede 5+ kart olmalıdır. Bu koşul sağlanmıyorsa varsa uzun renk, yoksa 3' lü majör okunabilir.
    1-Kontr-Pas-Pas xx KQT97 Jxx xxx
    1-Kontr-Pas-Pas xx Axx xx QJTxxx
  • ZORUNLU MİNİMUM RENK: 0-8 dağılım puanı ile uzun renk, varsa tercihen majör söylenir.
    1-Kontr-Pas-2 xx xxx Jxxx Jxxx
    1-Kontr-Pas-1 xxxx Jx xxx AQxx
  • SIÇRAYARAK RENK: Davet, 9-11 dağılım puanı, majör renkse 4' lü olabilir, minör renk ise en az 5' li olmalıdır.
    1-Kontr-Pas-2 Axxx xx Axx xxxx
    1-Kontr-Pas-3 QJx xxx AQxxx xx
  • 3 SEVİYESİNDE ÇİFT SIÇRAYARAK RENK: Preemptive karakterde, 5-8 onör puanı, 6+ kart
    1-Kontr-Pas-3 KQxxxx xx x xxxx
    1-Kontr-Pas-3 QJxxxx xxx KQx x
  • CUE BID: Forcing, 12+ dağılım puanı veya okunmayan 4-4 majör varsa en az davet eli (8-10 onör puanı). Cevapçı tekrar konuşmayı garanti eder.
    1-Kontr-Pas-2 QTxx KQxx Qx xxx
    1-Kontr-Pas-2 KJxx xx xxx AKxxx
  • ZON: Dağılımlı veya tek seçenekli açar el
    1-Kontr-Pas-4 AKxxxx xx Axx xx
    1-Kontr-Pas-4 KQxxxxx - Txxxx x
  • 1NT: 6-10 puan veya rakip renk uzun söylenecek renk yok.
    1-Kontr-Pas-1NT Kx QJx xxx Axxx
    1-Kontr-Pas-1NT Qxx QJ9x Txxx Qx
  • 2NT: 11-12 puan ve rakip renkte en az 1 durdurucu
    1-Kontr-Pas-2NT Kxx Qxx Qxxx KJx
    1-Kontr-Pas-2NT Qx AQx Jxxx Kx
  • 3NT: 13-15 puan ve rakip renkte en az 1 durdurucu
    1-Kontr-Pas-3NT QTx Kx AJxx KQxx
    1-Kontr-Pas-3NT Kx AJT QTxxx QJx

    II-RAKİP SÜRKONTR ATARSA

  • PAS: Cezaya çevirme değildir. Tercih edecek renk yok, kontr atan düşünsün
    1-Kontr-Sürkontr-Pas xxx xxx JTxxx xx
  • DİĞERLERİ: Sürkontr yokmuş gibi davranılır.
    1-Kontr-Sürkontr-1 xx xxxx xx QJxxx
    1-Kontr-Sürkontr-2 Kx KJxx x Jxxx

    III-RAKİP KONUŞURSA

  • PAS: Söyleyecek bir şey ve puan yok.
  • KONTR: Rakip yeni renk konuşursa "ceza" dır. Rakip tutuşursa "negatif" tir. Burada rakip sıçrayarak natürel yeni renk konuşursa hangi seçeneğin oynanacağı ortaklık anlaşması olarak belirlenmelidir.
    1-Kontr-1-Kontr xx KJ9x Kxx xxxx
    1-Kontr-1NT-Kontr KJx QJxx Axxx xx
    1-Kontr-2-Kontr Kxx xx Axxx Qxxx
  • SERBEST OLARAK MİNİMUM RENK: 5-8 dağılım puanı
    1-Kontr-1-1 Axxx xxx xx xxxx
    1-Kontr-2-2 Jxx xxx AQxxx xx
  • DİĞERLERİ: Araya girilmemiş gibi davranılır.
    1-Kontr-1-2 AJxx xx KQx xxxx
    1-Kontr-2-3 Jxx xxx AQxxx Kx

    APEL KONTRU ATANIN TEKRAR KONUŞMALARI

    I-ORTAK MİNİMUM RENK CEVABI VERMİŞSE

  • PAS: 4+ kart tutuş olan 15 dağılım puanı ve altındaki eller. Tam tutuş olmayan 16-17 puanlık elleri de bu gruba sokmak gerekir.
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-Pas
    AQxx KQxx xx Kxx
       
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-Pas
    AQxx KQx xxx KQx
  • BASİT TUTUŞ: 4+ kart tutuş olan 16-18 dağılım puanı olan eller. Ortaklık anlaşmasına bağlı olarak bunu kompetitive, yani 12-15 puanlık 4+ kart tutuş olarak oynamak da mümkündür.
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-2
    AQxx KQxx xx KJx
       
    1-Kontr-Pas-2
    Pas-3
    AKxx xx QJxx AKx
  • SIÇRAYARAK TUTUŞ: 4+ kart tutuş olan 18+-20 dağılım puanı olan eller.
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-3
    AQxx KQxx x KJxx
  • YENİ RENK: Davetkardır, 5+ kart olan renk ve 17+-20 puanı gösterir.
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-1
    AKxxx AQx x KJxx
       
    1-Kontr-Pas-2
    Pas-2
    AKJxx x QJx AKxx
  • SIÇRAYARAK YENİ RENK: 8½-9 el olan, kaliteli 6+ kart renk ve 17+-20 puanı gösterir.
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-2
    AKJTxxx Ax x AQx
       
    1-Kontr-Pas-1
    Pas-3
    Axx AKQTxx xx AQx
  • SANZATU: Rakip renkte durdurucu olan dengeli-yarı dengeli, 18+ puan gösterir.
                1NT: 18-20 puan
                SIÇRAYARAK 2NT: 21-22 puan
                SIÇRAMADAN 2NT: 19-21 puan
                3NT: 2NT' dan iyi el veya 9 löve alma olasılığı olan uzun renge dayalı el
  • CUE-BID: 17+-20 puan, zon daveti olup bir tur forcingtir. Rakip renk hakkında bilgi içermez. Genellikle ortağın rengine tam fit yoktur. Rakip renkte durdurucu, ortağın maksimum olup olmadığı, renginin 5+ kart olup olmadığı veya diğer renklere fit olup olmadığını sorar. Dolayısıyla cevapçı faydalı kağıtları varsa sıçrayarak belirtmelidir, aksi halde cue-bid yapanın tekrar konuşma mecburiyeti yoktur ve pas geçebilir. Cue-bid sonrası yeni renk 21+ puan gösterir.

    II-ORTAK SIÇRAYARAK RENK CEVABI VERMİŞSE (DAVET)

  • PAS: Zon ihtimali yok.
  • NATÜREL KONUŞMA: Daveti kabul ettim.

    III-ORTAK CUE-BID YAPMIŞSA (FORCING)

  • NATÜREL KONUŞMA: Öncelikle okunmamış majörü söylemek gerekir. Cevapçı tekrar konuşacağı için sıçramak gereksizdir. Sıçramalar özel elleri tarif etmek için kullanılabilir. Zona ulaşılıncaya kadar konuşmaya devam edilir. Bir istisnası 4-4 majör davet elleri ile de cue-bid yapılacağı için kontr atan buna göre devam etmelidir. Kontr atanın okuduğu majörü ortağı alt seviyede tutuyorsa davet eli var demektir ki bu durumda daveti kabul etmeyecek ellerle zona ulaşılmadan pas geçilebilir.
    1-Kontr-Pas-2
    Pas- 2
     -Pas-3
    Pas-Pas
    AJxx Axx xx Kxxx

    IV-ORTAK 1NT CEVABI VERMİŞSE

  • PAS: Oynamaya.
  • 2NT: Davet
  • RENK: 5+ kart, natürel. 2 seviyesinde ise forcing değil, 3 seviyesinde ise forcingtir.
  • CUE-BID: Zon daveti ve bir tur forcingtir.
  • ZON: Oynamaya